Menu

Nieuws

Voor goede controle over de motor moet je eenvoudig bij de bedieningselementen kunnen. Bij offroad rijden sta je veel op de motor. Dat vraagt om een andere afstelling!

Offroad rijden is spannend en uitdagend! Een slechte afstelling van de rem, koppeling, schakelpedaal en rempedaal kunnen het echter té spannend maken. Gelukkig kunnen deze eenvoudig worden bijgesteld naar jouw specifieke voorkeuren. Hoe je dat doet staat vermeld in de bedieningshandleiding van jouw motor.

De koppeling:

  • Het is aan te raden deze met 1 of 2 vingers te bedienen tijdens het offroad rijden. Als je alle vingers gebruikt open je je hand en heb je meer kans dat je controle over het stuur verliest.
  • Stel de koppeling zo af dat je makkelijk bij de hendel kunt komen en dat de motor volledig ontkoppeld nog voordat de hendel de vingers raakt die het stuur vast houden.

De voorrem:

  • Ook deze kun je offroad het best bedienen met 1 of 2 vingers. Doordat de ondergrond vaak minder grip geeft dan verharde wegen, kun je ook met 1 of 2 vingers meer dan genoeg remkracht opwekken.
  • Stel de remhendel zo af dat de maximale remkracht wordt bereikt, voordat de hendel de vingers raakt die het stuur vasthouden.

De voetsteunen:

  • Wie offroad gaat rijden doet er verstandig aan de rubberen blokken van de voetsteunen te demonteren. Veel van het sturen van de motor gebeurd door druk uit te oefenen op de voetsteunen. Door het rubber van de voetsteunen te demonteren krijg je meer gevoel, controle en zelfvertrouwen.

Rem en schakelpedaal:

  • Je hebt zojuist de rubberenblokken van jou voetsteunen verwijderd. Ineens sta je ongeveer een centimeter lager. Geweldig voor de balans natuurlijk, maar het kan zijn dat jou rem en schakelpedaal nu niet meer goed staan afgesteld.
  • Stel de pedalen zo af dat je ze staand op de pedalen kunt bedienen, zonder dat je je knieën naar voren of naar achteren moet bewegen. De bediening moet dus volledig uitgevoerd kunnen worden met de beweging die jouw enkel bied. Zo heeft de bediening van de pedalen geen invloed op jouw balans op de motor.

Op de trainingen van Adventure Shield is er altijd de gelegenheid om aanpassingen te doen. Twijfel je? Vraag het en we lossen het samen op.